• Elin Ørjasæter

NRKs nye toppleder Vibeke Fürst Haugen

Vibeke Fürst Haugen blir en helt anderledes kringkastingssjef enn vi noen gang har hatt. Og det ikke fordi hun er kvinne.


De som ikke kjenner henne, vet knapt hvem hun er. Utenfor de hun helt konkret treffer i jobben er hun usynlig. Jeg har sittet i jevnlige heldagsmøter i Kringkastingsrådet der Vibeke Fürst Haugen satt med de andre divisjonsdirektørene. Hun var den som sa minst av alle. Prøv å google henne med treff før 2022. Du finner ikke stort. Jeg har forgjeves forsøkt å finne en CV, også ved å be henne sende meg den, men jeg ble høflig avvist, hun hadde ikke tid. Vi snakker om Norges minst PR-kåte toppleder her.


Vennlighet: En viktig lederegenskap

Denne damen skal altså etterfølge den sterke strategen, sjarmerende kjekkasen og det brutale maktmennesket Thor Gjermund Eriksen. Mannen som fyller rommet bare ved å gå inn i det. Den superenergiske kraftkaren som nesten alltid er sosial og blid, men tilsvarende ubehagelig når han en sjelden gang får motstand.


Jeg satt i Kringkastingsrådet i fire år, før jeg gikk i protest i en enkeltsak der Thor Gjermund Eriksen overkjørte rådet. Før det hendte det stadig at jeg fikk verbal bank av den samme Eriksen, men om sant skal sies, det var alltid jeg som begynte. Hvem var det da som kom bort til meg i pausen og med et vennlig smil sjekket at alt var bra, etter slike harde diskusjoner? Det var Vibeke Fürst Haugen.


Hun er et grunnleggende, inn til beinet vennlig menneske. Er det noe som er en undervurdert lederegenskap, så er det vennlighet. Når jeg nå har brukt helgen til å ringe rundt til NRK-medarbeidere, så tror jeg dem når de lovpriser henne for hennes evne til omsorg. De som ikke kjenner henne derimot, spør om det nå er «tause Birgitte» som har blitt kringkastingssjef. Har man satt på en ren administrator, en flink pike som aldri støter noen?


En god strateg

For det holder ikke å være vennlig for å være en god sjef. Du må også være en god strateg.

Fürst Haugen har de siste årene ledet Marienlyst-divisjonen, med ansvar for kultur/drama/underholdning, NRK Super og sport. Det er denne divisjonen som har ligget i front i utvikling av godt innhold på nye sendeflater.


Almennkringkastere verden rundt sliter med å nå et ungt publikum. Transformasjonen fra lineær radio/tv til strømming svekker de europeiske almennkringkasterne, (altså de tidligere statsdrevne mediehusene). Store organisasjoner er nemlig tunge å snu. Barn og ungdom trekkes mot kjapt innhold på mobiltelefonen. Alt dette kan enhver kringkastingssjef snakke mye om fra talerstolen. Men hvordan gjøre noe med det, ikke bare snakke?


I dette bildet har NRK holdt seg med imponerende publikumstall. Norske barn ser på NRK Super. Ungdomsserien Skam hadde i gjennomsnitt 1,2 millioner unike brukere per uke. Det er helt vilt bra. Men hvem var det som sørget for at regissør Julie Andem og prosjektleder Marianne Furevold fikk tid og ressurser til å utvikle Skam? Som sto bak dem og sørget for at de fikk tilstrekkelig tid og arbeidsro, i tiden før serien ble lansert? Det var Vibeke Fürst Haugen. Og ingen vet det, fordi hun er så lite PR-kåt.


Tøff nok?

En god strateg må være villig til å ta tøffe beslutninger knyttet til organisasjon og personal. Er denne søte damen, som smilte litt fomlete i møtet med mikrofonene fredag, i stand til å være tøff?


På organisasjons- og personalsiden omtales hun, av medarbeidere jeg har snakket med, som veldig tydelig når hun først har tatt en beslutning. Hun har ingen problemer med å «stå i det», altså tåle å bli mislikt. Men evnen til hard gjennomføring kan komme overraskende på folk, fordi hun er så omgjengelig i alt sitt vesen.


Hennes problem er at hun er usynlig i de divisjonene som ikke kjenner henne. Det kan løses på to måter: Enten ved at hun endrer seg og blir en karismatiker på talerstolen og foran kamera. Eller ved at hun utvikler et dypt tillitsforhold til divisjonslederne og de mange innholdsprodusentene, gir dem rom, tid og plass så de blir heltene i egen divisjon. Gjett hva som kommer til å skje.


Det kommer altså til å gå utmerket. Men den dagen det smeller sånn at K-sjefen selv må på Dagsrevyen, bør hun medietrenes av Fredrik Solvang først. De ubehagelige sakene må frontes av sjefen selv, og da kan et beskjedent vesen og vennlig smil være kontraproduktivt.


Mangfold av meninger

Vibeke Fürst Haugen har en stor oppgave foran seg. Dersom hun klarer å holde på NRKs posisjon i dagens mediebilde vil det være en bragd. Hvert eneste år dør en kohort som skrur på Dagsrevyen klokka sju, mens det fødes en kohort med pappa på Netflix og mamma på Instagram. En allmenkrinkaster må, for å rettferdiggjøre det store statstilskuddet, kombinere høye publikumstall med godt innhold.


Vibeke Fürst Haugen framholdt selv «mangfold» som viktigst i den nye jobben. Jeg fikk først kaffen i vrangstrupen. Skal vi virkelig få mer av det samme mangfoldsmaset? Så spolte jeg tilbake og hørte på hva hun faktisk hadde sagt: Hun sa «mangfold i perspektiver, språk, funksjonsevne og kultur».


Thor Gjermund Eriksen har vært en virkelig god leder for NRK. Men «mangfold i perspektiver» har han aldri hatt sansen for. Det er symptomatisk at NRK har mistet det store publikummet av unge menn på udefinert samfunnsinteressert høyreside. Nå er podcasten Wolfgang Wee størst på Spotify, en podcast som leverer midt i det samfunnsoppdraget NRK burde vært best på. Ironisk nok er Wolfgang Wee på dagtid ansatt i NRK. Dette supertalentet av en journalist kunne aldri utviklet podcasten internt i mediehuset, slik jeg ser det. Dels fordi NRK er for tungrodd som organisasjon, dels fordi den bånntæla politisk fordømmende venstresiden har tapetsert veggene på Marienlyst.


Det er vel den samme bånntæla venstresiden som synes det viktigste ved Vibeke Fürst Haugen er at hun er en kvinne. Jeg folder hender og ber Gud gi henne styrke til å gjennomføre sitt prosjekt: Mangfold i perspektiver, språk, funksjonsevne og kultur. Det er sannelig NRK verdt.