• Elin Ørjasæter

Plattform-rekruttering til film- og tv-produksjon



Kameramenn, castere, lydfolk, regissører og produsenter ... TV-produksjon handler om faste rollefunksjoner der alle vet hva de skal gjøre, men der (nesten) ingen er fast ansatt.


Tradisjonelt er dette en bransje som rekrutterer gjennom nettverk, venner og kjente. Men de siste årene har ikke mindre enn tre plattform-aktører dukket opp, og de er alle sammen "hjemme-avla" plattformer. Frilansbanken er den eldste, den ble startet av Bertel Roth og de som vil ha jobb tegner et abonnement, der månedsprisen er 89 og årsabonnementet er 500. Oppdragsgivere betaler ingenting for å legge ut oppdrag. Foretaket er å finne under det klingende navnet Freelancebanken as på proff.no, og driftsinntektene var 425 000 siste år (2019), på en synkende trend.


Nestemann på banen, Riot, (egentlig timetoRiot) har fått atskillig presse og kapital i sin korte levetid, det er bare å google gründeren Kimberley Larsen og Riot. Et slags tinder for TV-, teater- og showbransjen skrev Finansavisen i 2020, da selskapet annoserte et samarbeid med Amesto, som vil bruke samme plattform på konsulentmarkedet. Nedslagsfeltet er Norge og Storbrittannia. Etter Proff.no å dømme går det ikke veldig bra, med driftsinntekter på 74 000 kroner siste regnskapsår (2019), dog var dette bare driftsår nummer to (stiftet 2018), altså det ofte finansielt grusomme andreåret.


Da er Amma Creative med sine 225 000 noe bedre, også de etter bare ett år drift (stiftet 2018, siste regnskapsår 2019). Deres kjerneprodukt vil treffe bransjen perfekt, det er nemlig en kalender. Frilanserne kan synkronisere egne kalendere slik at kundene (produksjonsselskapene) enkelt kan sjekke om folkene de vil ha er ledig. I tillegg har Amma Creative de "vanlige" plattformtjenestene ved å koble frilanser og oppdrag. Gründeren heter Mathias Ruud Hov (f 1988), har en bachelor i prosjektledelse og prosjektkoordinator-erfaring fra TV-bransjen.


Nettopp kalenderfunksjonen, der det synes når folk er opptatt, men ikke hva de gjør (grønt eller rødt lys) er smått genial fordi den matcher bransjens tradisjonelle måte å drive nettverksrekruttering på. Flaskehalsen for kundene er ikke å "få tak i folk", men hvorvidt de folkene de kjenner fra før er ledige. Amma Creative digitaliserer og forenkler altså eksisterende og godt innarbeidede arbeidsprosesser, nemlig å "sjekke rundt etter folk man kjenner".


Et fjerde nettsted som bør nevnes er Frilansbasen der stifteren Kyrre Andersen oppgir at dette er et idealistisk prosjekt uten brukerbetaling for hverken oppdragstakere eller oppdragsgivere. Denne portalen er langt bredere enn bare film- og TV, men ser ut til å ha mindre aktivitet enn de tre førstnevnte.


Tilleggsopplysninger for arbeidsretts-interesserte: Uttrykket "frilanser" er gjengs i bransjen, akkurat som uttrykket "innleid". Men arbeidsrettslig er dette helt feil, "frilanserne" i film og tv er enten midlertidig ansatt eller selvstendig næringsdrivende (evt ansatt i eget AS). Og innleid er de heller ikke, innleide er folk som er ansatte i et bemanningsforetak og leies ut til bemanningsforetakets kunder. Begrepet frilanser er definert i Lov om Folketrygd og NAVs nettsider har en fin forklaring på de ulike kategoriene.


Bindinger i denne saken: Ingen

Få nye saker på mail gjennom nyhetsbrevet. Påmelding her. Sendes ca to ganger i måneden. Enkel avmelding.


Tilleggsopplysninger for TV-dummies: Det meste du ser på TV er laget av produksjonsselskaper, som f.eks Mastiff, Monster, Rubicon eller Strix. Også NRK kjøper ferdig produsert mye av det de sender, TV2 kjøper alt unntatt nyhetene og TVNorge kjøper alt, de har ikke en eneste ansatt journalist eller kameramann. Det utdannes folk til bransjen blant annet i Volda, Lillehammer, Høyskolen Kristiania/Westerdals og Gimlekollen. Journalister, researchere, manusforfattere, redaktører og regissører jobber med innhold, så kommer fotografer med eller uten eget utstyr, lydteknikere og administrasjon. Det adminstrative er ganske voldsomt i en TV-produksjon, når hvert minutt koster er det mange som fyker rundt og planlegger, fikser og ordner, folk skal fraktes, biler skal leies og rekvisitter skal skaffes på kort varsel. Så er det selvfølgelig masse folk i sving både før og etter opptak, der særlig casting er tung inne før (casting er en egen jobb) og klipping er tungt inne etter.